TULOSTETTAVA VERSIO



Charles Johnston

TAPAAMINEN H. P. BLAVATSKYN KANSSA

 

Nuori irlantilainen Charles Johnston tapasi keväällä 1887 ensimmäisen kerran H. P. Blavatskyn Lontoossa. Johnston oli Dublinin Teosofisen Seuran perustajajäsen. Hän oli opiskellut sanskritia Intiassa ja opetti sitä Lontoossa. Hän on tunnettu hinduklassikkojen kääntäjä, joka sai orientalisti Max Müller -palkinnon. Tässä on hänen haastattelustaan lyhennelmä:

 

HPB oli juuri lopettanut päivän työnsä. Ensimmäinen vaikutelmani oli hänen laineilla oleva tukkansa, kun hän kääntyi, sitten hänen ihmeellisen vakuuttavat silmänsä, kun hän toivotti minut tervetulleeksi: ”Hyvä ystävä, olen todella iloinen nähdessäni teidät! Tulkaa juttelemaan! Tulitte juuri sopivasti teeaikaan!..

Mestarit ja adeptit
[väliotsikot suomentajan]

HPB kertoi mestareista ja adepteista, joita hän oli tuntenut.
Hän teki näet eron, ikään kuin adeptit olisivat okkulttisen maailman kapteeneja ja mestarit kenraaleja. Hän oli tuntenut monen rotuisia adepteja: Pohjois- ja Etelä-Intiasta, Tiibetistä, Persiasta, Kiinasta, Egyptistä; Euroopan eri maista kreikkalaisia, unkarilaisia, italialaisia, englantilaisia; joistakin Etelä-Amerikan maista, missä hän sanoi olevan adeptien loosi.

”Espanjalaiset valloittajat”, kertoi HPB, ”löysivät tämän tradition, Manoahin eli El Doradon kultaisen kaupungin. Se rotu yhdistetään muinaisiin egyptiläisiin, ja adeptit ovat yhä säilyttäneet salaisuuden heidän asuinpaikastaan. Loosin tietyt jäsenet ovat siirtyneet vuosisadasta toiseen säilyttäen yhteyslinjan jatkuvana. Mutta he ovat aina yhteydessä toisilla tavoilla.”

Astraaliruumiissako?
”Kyllä”, vastasi HPB, ”ja muilla vielä korkeammilla tavoilla. Heillä on tavallinen elämä ja voima. Kun he kohoavat henkisyyteen, he nousevat rodullisen eroavuuden yläpuolelle, yhteiseen ihmiskuntaamme. Ketju on rikkoutumaton. Adeptit ovat välttämättömyys luonnossa ja yliluonnossa. He ovat yhdyssiteitä ihmisten ja jumalien välillä. Nämä ’jumalat’ ovat entisten rotujen ja aikakausien jne. suurten adeptien ja mestarien sieluja, aina nirvanan kynnykselle asti.”

Mitä he tekevät?
”Te tuskin ymmärtäisitte, ellette ole adepti. Mutta he pitävät elossa ihmiskunnan henkistä elämää.”

Miten adeptit ohjaavat ihmisten sieluja?
”Monin tavoin, mutta pääasiassa opettamalla sieluja suoraan, henkisessä maailmassa. Sitä teidän on vaikea tajuta, mutta tämä on aivan ymmärrettävää: Säännöllisin ajoin he yrittävät antaa koko maailmalle henkisten asioiden oikeaa ymmärtämystä. Joku heistä tulee esiin opettamaan joukkoja ja jättää vaikutuksensa uskonnon perustajana. Krishna oli sellainen mestari, samoin Zoroaster, Buddha ja Sankaracharya, Etelä-Intian suuri viisas. Sellainen oli myös nasarealainen [Jeesus].”

Onko adepteilla mitään salaisia muistitietoja hänen elämästään?
”Heillä täytyy olla, sillä heillä on muistitiedot kaikkien vihittyjen elämistä. Olin kerran eräässä suuressa luolatemppelissä Himalajan vuoristossa mestarini kanssa. Siellä oli monia adeptien patsaita. Hän osoitti yhtä niistä ja sanoi: ’Tämä on se, jota kutsutaan Jeesukseksi. Me pidämme häntä yhtenä suurimmista meidän joukossamme.’”
”Mutta se ei ole adeptien ainoa työ. Lyhyemmin jaksoin he lähettävät sanansaattajan, joka yrittää opettaa maailmaa. Sellainen ajanjakso tulee jokaisen vuosisadan viimeisellä neljänneksellä, ja Teosofinen Seura edustaa heidän työtään tällä kaudella.”

Elämä kuoleman jälkeen

Miten se hyödyttää ihmiskuntaa?
”Miten teitä hyödyttää se, että tunnette elämän lait? Eikö se auta teitä välttämään sairauden ja kuoleman? On olemassa sielun sairaus ja sielun kuolema. Vain todellinen oppi Elämästä voi parantaa ne. Dogmaattiset kirkot helvetteineen ja kadotuksineen, heidän metallinen taivaansa [kullalla päällystetyt kadut] ja heidän tulensa ja tulikivensä ovat saaneet aikaan sen, että ajattelevien ihmisten on miltei mahdotonta uskoa sielun kuolemattomuuteen. Ja jos he eivät usko elämään kuoleman jälkeen, silloin heillä ei ole mitään elämää kuoleman jälkeen. Sellainen on laki.”

Miten se mihin ihmiset uskovat voi vaikuttaa heihin? Joko se on tai ei ole, ajattelevat he mitä tahansa.
”Heidän uskonsa vaikuttaa heihin tällä tavoin. Heidän kuolemanjälkeinen elämänsä muodostuu heidän pyrkimyksistään ja henkisestä kehityksestään, joka paljastuu henkisessä maailmassa. Niin kuin jokainen ihminen kasvaa [meidän maailmassamme], niin on hänen elämänsä kuoleman jälkeen. Se on hänen täydennyksensä hänen elämästään täällä. Kaikki tyydyttämättömät henkiset kaipuut, kaikki korkeamman elämän kaipaukset ja jaloja asioita koskevat unelmat tulevat kukkimaan henkisessä elämässä, ja sielulla on päivänsä, sillä elämä maan päällä on sen yö. Mutta jos teillä ei ole mitään pyrkimyksiä, mitään korkeampaa kaipuuta, mitään ajatuksia elämästä kuoleman jälkeen, silloin ei ole olemassa mitään henkistä elämäänne varten hyvitettävänä; teidän sielunne on tyhjä.”

Mitä ihmisestä silloin tulee?
”Hän jälleensyntyy heti, miltei ilman väliaikaa ja ilman tajuista tietoisuutta toisessa maailmassa.”

Universaali veljeys

Mitä muuta opetatte teosofeina?
”No, hyvä herra! Näyttää siltä, että olen ristikuulustelussa tänä iltana”, hän vastasi hymyillen. ”Me opetamme jotain hyvin vanhaa, ja kuitenkin sellaista mikä vaatii tulla opetetuksi. Me opetamme universaalia veljeyttä.”

Älkää jättäkö meitä hämäryyteen. Kertokaa tarkalleen, mitä tarkoitatte sillä.
”Sallikaa minun ottaa esille konkreettinen tapaus”, hän sanoi. ”Ajatelkaa englantilaisia. Kuinka julmia he ovatkaan! Kuinka kaltoin he kohtelevat minun hinduparkojani!”

Olen aina ajatellut, että he ovat tehneet melko paljon hyvää aineellisella puolella, esitin vastalauseen.
”Mutta mitä iloa ihmisille on aineellisesta hyödystä, jos heitä halveksitaan ja poljetaan maahan moraalisesti koko ajan? Jos ihmisten kansallisen kunnian ja loiston ihanteet tungetaan mutaan ja heidän annetaan koko ajan tuntea olevansa huonompaa rotua – kuolevaisten alempaa ryhmää – sioiksi englantilaiset heitä kutsuvat, niin he uskovat siihen todella. No, sehän on juuri päinvastaista kuin universaali veljeys. Mikään määrä aineellista hyötyä ei voi kompensoida sitä, että heidän sielujaan vahingoitetaan ja heidän ihanteitaan murskataan.
Lisäksi asiassa on toinenkin puoli, jota me teosofeina aina korostamme. Ei ole tosiaankaan olemassa mitään ’alempia rotuja’, sillä kaikki ovat yhtä yhteisessä ihmiskunnassamme. Ja koska meillä kaikilla on ollut inkarnaatioita jokaisessa näistä roduista, meidän pitäisi olla veljellisempiä heitä kohtaan. He ovat meidän suojattejamme, meille uskottuja; ja mitä me teemme? Me tunkeudumme heidän maihinsa ja ammumme heidät maahan heidän omien kotiensa edessä. Me häpäisemme heidän vaimonsa ja ryöväämme heidän omaisuutensa, ja sitten ystävällisen tekopyhästi käännymme ympäri ja sanomme tekevämme sen heidän parhaakseen. On kuitenkin olemassa oikeudenmukainen laki, ’epätosi kieli tuomitsee valheensa; ryöstäjä varastaa antaakseen. Et saa tulla esiin, ennen kuin olet maksanut viimeisenkin pennin.’”

Sitäkö siis adeptit lähettivät teidät opettamaan?
”Kyllä, sitä ja muita asioita – jotka ovat hyvin tärkeitä, ja ovat pian vieläkin tärkeämpiä. On olemassa mustan magian vaara, mihin koko maailma ja varsinkin Amerikka on kiirehtimässä niin nopeasti kuin voi. Ainoastaan laaja tieto ihmisen todellisesta psyykkisestä ja henkisestä luonnosta voi pelastaa ihmiskunnan vakavalta vaaralta.”

Musta magia

Eivätkö nuo ole noitajuttuja tällä nk. yhdeksännellätoista vuosisadalla, tällä valistuneella ajalla?
”Kyllä, herra! Noitajuttuja tällä valistuneella ajalla! Ja merkitkää sanani muistiin! Tulette saamaan sellaisia noitajuttuja, joista keskiaika ei koskaan uneksinut. Kokonaiset kansat tulevat ajelehtimaan tajuamattaan mustaan magiaan, [Hitlerin ja hänen johtavien natsiensa kerrotaan käyttäneen mustia taitoja toteuttaakseen kolmannen valtakunnan politiikkaa, ja samoin käyttivät kiinalaiset kommunistit. Hypnoottista aivopesua käytetään yleisesti.] epäilemättä hyvin aikomuksin, mutta päällystäen kuitenkin tien helvettiin sen puolesta! Ettekö näe sitä kauheaa pahaa, joka on kätkettynä hypnotismiin? Hypnotismi ja suggestio ovat suuria ja vaarallisia voimia siitä yksinkertaisesta syystä, että uhri ei koskaan tiedä, milloin hän on niiden alainen. Hänen tahtonsa on varastettu häneltä. Nämä asiat voivat alkaa hyvin motiivein ja oikein tarkoituksin. Mutta minä olen vanha nainen ja olen nähnyt paljon inhimillistä elämää monissa maissa, ja toivon koko sydämestäni voivani uskoa, että näitä voimia käytetään vain hyvään! Jos voisitte nähdä sen mitä minä näen, alkaisitte sydämenne pohjasta levittää oppia universaalista veljeydestä. Se on ainoa turva!”

Miten se voi suojella ihmisiä hypnotismia vastaan?
”Puhdistamalla niiden ihmisten sydämet, jotka käyttävät sitä väärin. Ja universaali veljeys lepää tavallisessa sielussa. Koska kaikilla ihmisillä on sielu yhteisenä, tuo veljeys tai jopa yhteinen ymmärrys on mahdollinen. Saakaa ihmiset luottamaan siihen, niin he ovat turvassa. Jokaisessa ihmisessä on jumalallinen voima, jonka on määrä hallita hänen elämäänsä ja johon kukaan ei saa vaikuttaa pahalla, ei edes suurinkaan maagikko. Ihmiset tuokoot elämänsä tuon voiman ohjattavaksi, niin heillä ei ole mitään pelättävää ihmisestä tai pahasta.”
”Ja nyt, rakas ystäväni, on jo myöhä, ja alan olla väsynyt. Siispä toivotan teille hyvää yötä!”

Vanha rouva jätti minut tuossa suuressa henkisessä ilmapiirissään, joka ei koskaan jättänyt häntä, sillä se oli osa häntä itseään. Hän oli täydellisin aristokraatti, jonka olen koskaan tuntenut.

Lähde: Sylvia Cranston, The Extraordinary Life and Influence of Helena Blavatsky, s. 327-332
Suomennos Pirkko Carpelan, 2008

 


LAHDEN MINERVA